25.07.2007.
Vairums atkarības izraisošo preču un pakalpojumu ražotāju un izplatītāju nevēlas atbalstīt cīņu pret atkarībām
Reaģējot uz situāciju, ka pēdējā pusgada laikā dažādos lielajos izklaides pasākumos Latvijā (piemēram, Baltic Beach Party Liepājā, Undercover Moonlight Party Saulkrastos, Sensation White Rīgā u.c.) arvien pieaug alkohola un narkotisko vielu reibumā aizturēto pasākumu apmeklētāju skaits, kā arī kopējā atkarību statistika pakāpeniski turpina pieaugt, biedrība Esi brīvs! veikusi pētījumu lielāko uzņēmumu vidū, kuru pamatnodarbošanās saistīta ar atkarību izraisošu preču un pakalpojumu ražošanu un izplatīšanu.
Pētījuma ietvaros 35 lielākie alkohola, tabakas izstrādājumu un datorspēļu ražotāji un vairumtirgotāji, kuru kopējais pagājušā gada apgrozījums sasniedz 388,7 miljonus latu, tika aptaujāti, vai viņi atbalsta cīņu pret atkarībām un būtu gatavi tajā aktīvi iesaistīties, veltot tam zināmu laiku un līdzekļus.
Esi brīvs! valdes priekšsēdētāja Ilona Gaile uzsver, ka tieši šo uzņēmumu darbībai ir samērā liela loma atkarību veicināšanā un pasaulē jau sen par normu tiek uzskatīts, ka tie, kas pelna uz potenciālu atkarību rēķina, arī palīdz veicināt atgriezenisko procesu – cīņu pret atkarībām dažādās to izpausmēs.
„Jāatzīst, ka veiktās aptaujas rezultāti nudien nav iepriecinoši,” secina I.Gaile. „No visiem aptaujātajiem uzņēmumiem tikai „Aldaris” izteica vēlmi iesaistīties pretatkarību kustībā un zināmu interesi izrādīja „Latvijas Balzams”, kā arī jau iepriekš aktivitātēs par brīvu, veselīgu dzīvi iesaistījusies Latvijas Spēļu biznesa asociācija, taču lielākā daļa uzņēmumu vai nu nevēlas par to vispār domāt vai atrod kādus argumentus, kāpēc neiesaistīties. Tai pašā laikā – ja uzņēmuma nodarbošanās saistīta ar kaitējumu videi, tam jāmaksā īpašs nodoklis; tad kāpēc ir iespējams piesārņot cilvēkus un par to nekādā veidā neatbildēt?”
Daži no spilgtākajiem aptaujas laikā dzirdētajiem argumentiem – „Mēs neesam ieinteresēti šādās akcijās, mums ir izdevīgāk, ka cilvēki dzer alu” (uz papildus jautājumu par jauniešiem seko atbilde – „lai viņi nedzer neko stiprāku, bet alu lai dzer”), „Mūsu vadmotīvs – smēķēšana ir pieaugušu cilvēku izvēle” (šajā gadījumā gan neatbildēts paliek jautājums, ko darīt ar tiem vēl nepieaugušajiem jauniešiem, kas arī „izvēlas” smēķēt...), „Mums tāpat ir daudz darba un par šādām lietām nav laika domāt”, „Nav lieku līdzekļu šādiem mērķiem” (šāds komentārs no uzņēmuma, kura apgrozījums un peļņa pēdējā gada laikā gandrīz dubultojušies).
Īpaši grūti aptaujā gājis ar uzņēmumiem, kas nodarbojas ar datorprogrammu, tostarp datorspēļu, izstrādi un izplatīšanu un alkohola vai tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecību – tieši šīs kompānijas izrādījušas vislielāko neizpratni, kāpēc pie viņām vēršas ar jautājumiem par atkarībām. „Tieši datorspēļu biznesā iesaistītie un vairumtirgotāji uzskata, ka viņiem gan nav nekā kopīga ar atkarību radīšanu vai veicināšanu, alkohola un tabakas izstrādājumu ražotājiem tomēr ir izpratne par savu lomu negatīvu parādību veicināšanā, tāpat arī spēļu biznesa pārstāvji uzsver, ka viņi nevēlas, lai Latvijā kļūtu arvien vairāk atkarīgu spēlētāju, tāpēc ir gatavi aktīvi rīkoties,” tā I.Gaile.
Apkopojot uzņēmumu aptaujas rezultātus, „Esi brīvs!” vadība secina, ka uzņēmējiem Latvijā vēl ir visai attāls priekšstats par tā saucamajiem sociālās atbildības projektiem un to lomu viņu pašu ilgtermiņa izaugsmē un attīstībā – lielākā daļa no viņiem ar sociālās atbildības aktivitātēm saprot īslaicīgas, skaistas kampaņas, kas vairāk palīdz spodrināt viņu vārdu nekā veicināt sabiedrībai aktuālu jautājumu risināšanu.
Biedrība Esi brīvs! dibināta šī gada pavasarī, turpinot sociālās kampaņas Esi brīvs! pagājušajā gadā uzsākto darbu. Tās dibinātāji ir psiholoģes Ilona Gaile, Dace Freiberga un narkoloģe-psihoterapeite Ināra Vārpa, kā arī biedrība „Latvijas Vecāku apvienība „Vecāki izglītībai, sadarbībai, izaugsmei”” un biedrība „Latvijas Spēļu biznesa asociācija”. Esi brīvs! līdz šim sarīkojusi izglītojošus seminārus vecākiem un skolēniem vairāk nekā 70 skolās visā Latvijā. Skolās izplatītajā bukletā, kā arī interneta lapā www.esibrivs.lv apkopota informācija par atkarību veidiem un pazīmēm, publicēti ieteikumi, kā cīnīties pret atkarībām, kā arī kontaktinformācija iestādēm, kur iespējams vērsties pēc palīdzības.
Šī gada rudenī plānots uzsākt jaunu informatīvu akciju Latvijas skolās, kurās jauniešiem tiks dota iespēja pašiem aktīvi iesaistīties un paust savu viedokli par atkarībām.
Pilns aptaujāto uzņēmumu saraksts:
1. AS „Latvijas Balzams”
2. SIA „Mantija”
3. SIA „Veta”
4. SIA „Berlat grupa”
5. AS „Aldaris”
6. AS „Agrofirma Tērvete”
7. SIA „Alus nams”
8. SIA „Užavas alus darītava”
9. SIA „Bauskas alus”
10. AS „Cēsu alus”
11. SIA „Griģis un Co”
12. SIA „Gulbenes alus darītava”
13. AS „Kimmels Rīga”
14. AS „Lāčplēša alus”
15. SIA „Lodinga uzņēmums”
16. SIA „Mamas – D”
17. SIA „Piebalgas alus”
18. SIA „Pils TT”
19. SIA „Scandinavian Tobacco”
20. SIA „GNT Latvia”
21. SIA „321”
22. SIA „Greis”
23. SIA „JTI Marketing and Sales”
24. SIA „Tabakas nams grupa”
25. SIA „Spole – 3”
26. SIA „Allied Domecq Spirits & Wine Latvia”
27. SIA „Eirovīns”
28. SIA „Jaunalko”
29. SIA „L.I.O.N. & Ko”
30. SIA „Lion Line”
31. SIA „Mono – M”
32. AS „Pallada”
33. SIA „Zilaiskalns Trading”
34. SIA „Mobil Plus ADV”
35. SIA „Avoti” „Jaunpagasts plus”